Monday 19 October 2009

menGhorMati Hari

entry aku kali ni psl tarikh nikah aku yg jatuh pada 1 Muharam 1431 H (18 Disember 2009). actually benda ni terkeluar ms tgh lepakin ngn ex-schoolmate aku kat mamak stall (sila baca xdiundang pun)..borak punya borak smpi lah terkeluar idea dia nk tny aku nikah bl..(setelah aku byk wat muka bosan bl dia ada)then aku pn jwb lah tnpa niat dia akan mengomen tarikh yg aku dh decide (harus bc bukan sj dh decide malah confirm jadi tarikh tu sbb dh dpt surat kebenaran nikah).mcm nilah kiranya dialog aku ngn dia (si mamat ni)

mamat ni~beb...ada org kata lah!!org tua2 katalah..bukan aku kata(abis yg tgh bercerita kat aku tu bkn ko ke mangkuk)xelok wat majlis masa 1 muharam lagi satu 1 muharam tu jatuh ari jumaat xelok..kiranya kena menghormati hari tu lah...

aku~ beb...org kata lah kan..tp tok kadi ngn pegawai pendaftar xkata pape pun.kalo drg berkata2 mcm yg org tua2 ko kata compom lah aku pny borang reject (sengal)...lagi satu yg ko kata ari jumaat xelok wat nikah np kengkawan aku yg nikah jumaat tu dh beranak pinak xda isu pun..lagi satu aku xmenghormati ari jumaat ke..sedangkan aku wat b4 solat jumaat..bknnya during solat..adeh(cek sikit status ko tu pegawai jabatan agama ke??xplak kan..cite mcm ye)

aku lagi tanya~ ada je org wat 10 muharam time asyura..sepatutnye ms tu kt disunatkan tok pose..tp blh je..sbb seingat aku blaja(walaupun x sehebat KO tu dlm agama)bln pose pun blh nikah cuma xdigalakkan takut terbatal pose...lg 1 lah kan Muharam memang bln yg mulia tok kt tmbh pahala..tp xckp pun xblh wat ape2 event ms bln tu...

adeh ko nie....kalo yea pun nk berceramah kat aku kena lah keluar kan fakta or dalil2 xpun hadis dr mana kata xblh tue...ape2 pun time kasih lah sbb ko berjaya menakut2 kan aku walaupun aku rs xberapa nk takut lah.

kenapa aku pilih 1 Muharam~sbb keistimewaan 1 Muharam itu sendiri...(Bln pertama dlm kalendar islam)
(bln ni gak kt kena tanam azam baru..so azam aku nk sehidup semati ngn hubby aku)
kenapa aku pilih ari jumaat ~ sbb penghulu segala hari..



*nota kaki~kt buat sesuatu benda kenalah berasaskan fakta*