Wednesday 13 July 2011

lain org lain pengalamannya

semalam dok chatting kat fb dgn junior ms sek men...actually dia baru lahirkan bby boy..berat 3kg lebih xslp secara normal...bkn itu yg aku nk share kan kat sini..yg aku nk share kan cara dia lahirkan bby tu sungguh AMAZING....dia ckp ms preggy darah dia tinggi so doc force to bersalin awl..ms dia kat dlm wad tunggu ms tu seharian dia sakit...tp dia kata sakit cm nk membuang..(akupn xsure smada sakit nk membuang tu sama je ngn sakit nk bersalin)tp nurse yg jaga dia ms tu xbg dia membuang...coz takut anything yg buruk jd kat dia sbb tekanan darah dia tinggi...so dia tahan lah seharian tu...sbbkan sakit menahan seharian tu..esoknya ms nk bersalin kat labour room dia blh tido...bygkan dia bersalin dlm keadaan dia tdo..and bby nya lahir sgt comey dan senang..itulah hikmah yg Allah beri kat dia setelah bertarung nyawa semalaman..dlm labour room blh tdo...n bby deliver dgn sendiri..husband dia kata ms dia tdo tu dia tarik nafas then hembus terus anak dia kuar...sekali je anak dia kuar...nway taniah tu ina..

b4 this aku pnh gak dgr cite mcm ape yg ina alami.tp memula tu xcaya gaklah..yelah deliver bby tp ibunya tdo..ms aku dgr cite ni ms tunggu turn nk jumpa doc aritu...maklumlah dh setengah ari kat klinik tu..mau xborak sakan.then sorang akak ni dari sarawak cite kwn dia pnh tdo ms deliver bby..serupa dgn ape yg ina alami...ms doc borak2 tu mcm2 kuar..ader yg cite pengalaman bersalin anak 1stlah..sampai ada sorang ni siap ckp ms nk deliver tu dia ngn anak dah nyawa2 ikan..anak dia dh lemah hampir putus nyawa..nasib doc cepat buat vakum then selamat kan anak..ms anak dia kuar dia kata tuhan je tau..sbb ms tu doc cuma tunjuk muka anak dia then bwk ke wad icu..ms tu sepatah haram anak dia xberbunyi...

mcm2 kan pengalaman...hmm aku harap aku ngn bby dalam kandungan ni kuat saat berada di labour room kelak...